Kwaliteit
Wij kijken continu hoe we de kwaliteit kunnen verbeteren. We vragen cliënten en hun familie en evalueren met hen hoe zij de zorg hebben ervaren. Ook volgen we de beoordelingen op Zorgkaart Nederland. Op grond hiervan en van klachten die wij ontvangen, verbeteren wij de zorg en diensten.
Kwaliteitskader
In het landelijke Kwaliteitskader staat wat onder goede zorg binnen verpleeghuizen wordt verstaan. Onze bewoners mogen erop rekenen dat onze zorg voldoet aan het Kwaliteitskader.
We doen ook mee aan landelijke metingen over zorguitkomsten en analyseren de gemelde incidenten. We toetsen onze processen via interne audits en hebben externe onafhankelijke auditoren voor het toetsen van hygiëne en veiligheidsmaatregelen en kwaliteit. Voor het kwaliteitsmanagementsysteem hebben we een ISO-certificaat ontvangen.
We doen onderzoek naar zorginhoudelijke innovaties via het lectoraat multimorbiditeit ouderenzorg en participeren in het Universitair Netwerk Ouderenzorg (UNO). Innovaties en projecten bespreken we met de Verpleegkundige Adviesraad (VAR) die ook gevraagd en ongevraagd advies geeft. We participeren in verschillende onderzoeksprojecten zoals de LIN projecten (Leer Innovatie Netwerk) en zijn verbonden aan de beweging Radicale Vernieuwing.
Onderstaande afbeelding geeft aan vanuit welke structuur kwaliteit&veiligheid wordt ondersteund.
Er zijn zeven expertisegroepen actief. Zij houden zich bezig met de uitvoering van het beleid rond een bepaald thema. Waar nodig worden verbetermaatregelen voorbereid. Daarnaast volgen zij de ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving en relevante ontwikkelingen binnen en buiten de organisatie. Themaspecifieke audits en de opvolging van de uitkomsten zijn belegd in de expertisegroep.
Een expertisegroep signaleert richting de regiegroep kwaliteit&veiligheid en geeft indien van toepassing gevraagd en ongevraagd advies aan het MT.
In de locaties zijn vanuit de zeven thema’s aandachtsvelders aanwezig. Een aantal van deze speciaal getrainde zorgmedewerkers is ook onderdeel van de expertisegroep. Naast het beantwoorden van vragen, geven zij gevraagd en ongevraagd advies in de locatie. De aandachtsvelders kennen de afspraken die er rond een bepaald aandachtsgebied zijn en zijn getraind in het signaleren van eventuele knelpunten op de afdelingen. Zij delen hun kennis op de locatie en ondersteunen daarin waar nodig hun collega’s. Zij voeren deze taken uit naast hun reguliere werkzaamheden.
Onze kwaliteitszorg en personeelsgegevens staan in het Kwaliteitsverslag 2022 en Kwaliteitsplan 2024.
Vanuit het kwaliteitskader verpleeghuiszorg stellen organisaties elk jaar een kwaliteitsplan op. Zonnehuisgroep Amstelland werkt actief aan zorg die is gericht op de ‘kwaliteit van leven’ van de bewoner/cliënt, ondersteuning die meer regie laat bij de cliënt en die in dialoog is ingevuld. Centraal staat het aansluiten op het leven van de persoon, de eigen leefwijze respecteren, doen wat de ander passend vindt, doen wat diegene werkelijk helpt.
- In het Kwaliteitsverslag 2022 blikken we terug op het voorgaande jaar en kijken vooruit naar de toekomst en wat ons te doen staat. Het kwaliteitsjaarverslag is besproken met de Centrale Cliëntenraad (CCR), de Verpleegkundige Adviesraad (VAR) en de Raad van Toezicht (RvT). Dit verslag is ook besproken in het lerend netwerk met onze collega’s van Careyn, Brentano en Amstelring.
- Ons Kwaliteitsplan 2024 is een plan waarin we realistisch naar de toekomst kijken. We moeten investeren in het behouden van onze zorgmedewerkers. Goed werkgeverschap en werkplezier en veel energie steken in leren en ontwikkelen is waar onze aandacht nog meer naartoe moet. Dat betekent keuzes maken. Ruimte geven aan medewerkers en zorgen dat ze gezien en gehoord worden. Daarnaast ook in control zijn om de toekomst waar te kunnen maken.
Veiligheid
Cliënten mogen rekenen op een veilige woonomgeving. Daarom heeft veiligheid onze continue aandacht. We analyseren bijvoorbeeld val- en medicijnincidenten en maken verbeterplannen om incidenten te voorkomen. De bedrijfshulpverleners van onze locaties volgen jaarlijks een training voor brandveiligheid en reanimatie. Gespecialiseerde bedrijven toetsen jaarlijks onze installaties en maandelijks controleren we de waterleidingen op legionella. Bij de kleinste risico’s nemen we actie.
Wet Zorg en Dwang (Wzd)
Op 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (Wzd) ingegaan. Het uitgangspunt van de nieuwe wet is ‘Nee, tenzij’. Dat betekent dat vrijheidsbeperking of onvrijwillige zorg in principe niet mag worden toegepast, tenzij er sprake is van ernstig nadeel voor de cliënt of zijn omgeving. De Wzd zorgt voor betere bescherming van mensen met dementie. In een informatiekaart voor naasten leggen wij uit op welke wijze wij invulling geven aan deze wet met betrekking tot onvrijwillige zorg.
Ieder die onder de Wet Zorg en Dwang is opgenomen heeft het recht een cliëntenvertrouwenspersoon in te schakelen. U kunt bij deze onafhankelijke vertrouwenspersoon terecht voor vragen of wensen over de zorg, als u het ergens niet mee eens bent, advies of bijstand nodig heeft, een probleem heeft of onvrede over de zorg. In deze folder vindt u alle informatie. Intan Awondatu 06 4098 7249 of i.awondatu@zorgstem.nl