Over ons
Al meer dan 100 jaar ondersteunen wij ouderen.
Met zorg, activiteiten, behandelingen en een fijne veilige plek als het thuis niet gaat.
Onze visie
Waar wil jij naartoe? Het mag overal zijn. Waar koersen jij en ik op af als jij het mag zeggen?
Als ik jouw droom deel, dan kunnen jij en ik hem waarmaken. Want dan is de droom niet van mij of jou, hij is van ons. Er is niets dat jij en ik niet kunnen - als we het maar willen: met elkaar kunnen wij alles.
Een vraag voor jou, voor collega's, voor cliënten, voor bewoners, voor naasten, voor vrijwilligers, voor de mensen in het netwerk. Als je deelt, beteken je iets voor elkaar, leer je elkaar kennen, begint een relatie.
Deel jij met mij?
Delen is wederkerig, maakt je rijker, zorgt voor een luchtsprongetje, een vonk. Als je deelt sta je er niet alleen voor, gaan er deuren open - en ogen - en harten.
Maatschappelijke opgave
Meer ouderen en onvoldoende mensen om op de huidige manier zorg te blijven bieden: als samenleving moeten we dus anders gaan kijken naar ouder worden en naar de zorg. Wij gaan die uitdaging aan. Wij willen met plezier en trots zoveel mogelijk ouderen helpen met professionele persoonsgerichte ondersteuning. Dat zien wij als onze maatschappelijke opgave.
In ons Kompas beschrijven we hoe we dat doen.
Ons kompas bestaat uit de volgende thema's:
Ons denken begint bij uw belang. Wij kennen u en sluiten zoveel mogelijk aan bij uw wensen en behoeften. Professioneel handelen en basiszorg zijn vanzelfsprekend, persoonsgerichte aandacht is de norm. Zorg en behandeling staan op een hoog niveau, net zoals welzijn. Ook in onze Zonnehuizen bent u thuis en zijn onze medewerkers te gast.
Wij sluiten aan bij wat u nodig heeft en stellen u en onszelf de vraag: wat kunt u zelf, eventueel ondersteund met hulpmiddelen/ Wat kunnen uw naasten, vrijwilligers of andere instanties? (5-stappenmodel). Daarmee versterken we uw regie. Waardig sterven hoort daarbij.
Wij geven elkaar aandacht. Iedereen mag zijn wie hij of zij is. Wij voelen ons vitaal en gezien, acteren autonoom (persoonlijk leiderschap)- en betrokken (zeggenschap), en zijn competent (ontwikkelmogelijkheden). Wij helpen elkaar. Vrijwilligers en naasten zijn belangrijk. Wij zorgen ervoor dat zij hun bijdrage goed kunnen vervullen.
Wij stimuleren het leren en ontwikkelen. We zetten snel stappen. We waarderen pro-activiteit en initiatieven van elkaar; van onze professionals, cliënten en partners.
Wij werken kort-cyclisch, leren van anderen en onze fouten, benutten goede voorbeelden en vieren resultaten.
Wij zijn financieel fit. We werken met een financieel meerjarenbeleid, strategisch personele planning, duurzaamheidsplan en vastgoedstrategie. We zorgen ervoor dat verzuim en vacatures relatief laag zijn. Onze werkprocessen zijn efficiënt en onze gezamenlijke prioriteiten zijn helder. Data benutten we om slim te leren en bij te sturen. We nemen zo nodig maatregelen om financieel gezond te blijven.
Wij bewegen in onze dienstverlening steeds meer naar de thuisomgeving van de cliënt. Samen met onze partners stellen wij onze cliënten in staat zo veerkrachtig en veilig mogelijk thuis te (blijven) wonen. We zetten onze expertise en kennis in op de plaats waar het de meeste toegevoegde waarde heeft. Wij zijn voor onze cliënten de schakel tussen thuis, onze Zonnehuizen en de omliggende ziekenhuizen - op alle momenten in de laatste levensfase
We worden gezien als kennisdragers en (in consultatie) gevraagd om mee te denken. Innovatie kwaliteit en onderzoek zijn bij ons nauw verbonden. Wij onderzoeken, publiceren delen kennis en passen nieuwe kennis en innovaties toe in onze dienstverlening Evidence Based Practice staat bij ons hoog in het vaandel
Wie we zijn en wat we doen
1300 Medewerkers, 350 leerlingen en stagiairs en 400 vrijwilligers vormen met elkaar de Zonnehuisgroep.
Wij delen met elkaar een enorme rijkdom aan verhalen en mooie momenten. Deze zijn verzameld in onze schatkist.
- 1000 cliënten worden thuis ondersteund door onze wijkteams
- 75 deelnemers bezoeken onze gespecialiseerde dagbestedingen en ontmoetingscentra
- 85 cliënten verblijven tijdelijk bij ons voor revalidatie, herstel- of hospicezorg; dat zijn per jaar meer dan 500 mensen
- 560 ouderen wonen in onze verpleeghuizen
Ons zorggebied
Wij zijn actief in de gemeenten Amstelveen, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Amsterdam (Buitenveldert).
Topcare
Onze specialisaties zijn dementie en geriatrische revalidatie. Voor geriatrische revalidatiezorg ontvingen wij het Topcare predicaat.
Het managementteam
Het managementteam bestaat uit zes personen. Foto (van links naar rechts):
Boven: Welmoed Jongkind (directeur P&O), Michiel Wassenaar (directeur Zorg en Welzijn), René van Harten (directeur Bedrijfsvoering).
Onder: Thijs Houtappels (bestuurder), Hermion van den Broek (bestuurssecretaris), Andrea Lambrichs (directeur behandelcentrum).
Ons organogram vindt u hier.
De Raad van Toezicht (RvT) houdt toezicht op het bestuur van Zonnehuisgroep Amstelland, beoordeelt strategische bestuursbesluiten, fungeert als klankbord en sparring partner voor de bestuurder en vervult voor het bestuur de werkgeversrol. Informatie over de Visie op Toezicht 2021 vindt u hier.
Jaarverslag Raad van Toezicht 2022
Samenstelling Raad van Toezicht
Naam | Eerste benoeming | Herbenoeming | Aftreden |
Christianne den Houting-Stevens | 2016 | 2020 | 2024 |
Willemien Aardenburg | 2017 | 2021 | 2025 |
Henk Kouwenhoven - voorzitter | 2020 | 2024 | 2028 |
Erik van Duijn | 2020 | 2024 | 2028 |
Jan Willem Buyser | 2023 | 2027 | 2031 |
De Raad van Toezicht heeft drie commissies ingesteld, te weten de Auditcommissie (financiën), de Remuneratiecommissie (benoemingen en werkgeverszaken) en de commissie Kwaliteit & Veiligheid.
Per 1 januari 2023 is de samenstelling van de commissies als volgt:
- Financiën: Christianne den Houting-Stevens (voorzitter) en Jan Willem Buyser
- Kwaliteit & Veiligheid: Erik van Duijn (voorzitter) en Willemien Aardenburg
- Remuneratie: Willemien Aardenburg (voorzitter) en Henk Kouwenhoven
Van links naar rechts: Jan Willem, Henk, Christianne, Willemien en Erik
Elke locatie heeft een cliëntenraad (CR) die u met vragen en opmerkingen kunt bereiken via de locaties. Daarnaast is er een centrale cliëntenraad (CCR) met vertegenwoordiging van de lokale raden.
Wat is een cliëntenraad?
In de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ) is geregeld dat cliënten kunnen meepraten over het beleid van de instelling via de cliëntenraad. De cliëntenraad behartigt de gemeenschappelijke belangen van cliënten.
Wie zitten er in een cliëntenraad?
Cliënten en/of hun vertegenwoordigers kunnen plaatsnemen in de cliëntenraad van de locatie of van de wijk. Het aantal leden moet representatief zijn voor het aantal bewoners of cliënten thuiszorg. Vertegenwoordigers van de lokale cliëntenraden vormen samen de centrale cliëntenraad van Zonnehuisgroep Amstelland.
Wat is de werkwijze van een cliëntenraad?
De cliëntenraad komt gemiddeld één keer per twee maanden bijeen voor een formele overlegvergadering met de manager. Indien nodig organiseert de cliëntenraad nog een eigen zelfstandige raadsvergadering. De centrale cliëntenraad komt minimaal vier keer per jaar bijeen voor een formele overlegvergadering met de bestuurder van Zonnehuisgroep Amstelland.
Wat doet de cliëntenraad ?
De cliëntenraad volgt op positief kritische wijze het beleid van de instelling en houdt de belangen van de cliënten scherp in de gaten. De cliëntenraad overlegt, geeft advies, doet voorstellen en beoordeelt voorgenomen besluiten die directe gevolgen hebben voor de cliënten. Denk hierbij aan onderwerpen als veiligheid, hygiëne, geestelijke verzorging , recreatie en ontspanning, kwaliteit van zorg.
Het is van belang dat de cliëntenraad een goed contact heeft met de achterban: alle cliënten en hun vertegenwoordigers. De cliëntenraad behartigt immers hun belangen. De cliëntenraad zal er daarom voor zorgen dat:
- de achterban weet dat er een cliëntenraad is
- de achterban weet wat de cliëntenraad doet
- zij weet wat de achterban belangrijk vindt.
De cliëntenraad zal daarom informatie geven aan de achterban veelal via de verslaglegging van de overlegvergaderingen of via de familieavonden.
Contact met de cliëntenraad
- De cliëntenraad is bereikbaar via de manager van de locatie.
- De cliënten die thuiszorg ontvangen kunnen zich richten tot de manager van Zonnehuis Wijkverpleging.
- De centrale cliëntenraad is bereikbaar via het bestuurssecretariaat van Zonnehuisgroep Amstelland via clientenraad@zhga.nl of 088 890 2500.
Op deze pagina vindt u onze Jaarverslagen 2020, 2021 en 2022. Eerdere jaarverslagen kunt u vinden op
www.jaarverantwoordingzorg.nl. Het doel van een jaarverslag is om een duidelijk beeld te geven hoe de organisatie het afgelopen jaar gepresteerd heeft; een samenvatting van alle feiten die in het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden. In de jaarrekening staat de informatie over de financiën.
Het Jaarverslag Kwaliteit is de weergave van het kwaliteitsbeleid in de organisatie en laat zien op welke manier de kwaliteit van de zorgverlening wordt georganiseerd, geborgd en continu verbeterd.
Jaarverslag 2022
Jaarverslag 2021
Jaarrekening 2021 (en controleverklaring)
Jaarverslag Kwaliteit 2021
Jaarverslag 2020
Jaarrekening 2020 (en controleverklaring)
Jaarverslag Kwaliteit 2020